برای همه ما لحظاتی پیش اومده که خواستیم روی یک مسئله جدی بشیم. ولی متاسفانه بعد چند روز که هیجان موضوع خوابیده همه چیز رو فراموش کردیم.  مثل قضیه آموزش داستان نویسی برای خیلی از ما!

همیشه دوست داریم آموزش داستان نویسی رو شروع کنیم ولی دنبال یه موقعیت مناسب می گردیم. موقعیت مناسبی که هیچ وقت نمیاد. یا شاید انقدر از داستان نویسی برای خودمون یه غول ترسناک ساختیم که می ترسیم نکنه زیرش جان به جان آفرین تسلیم کنیم.

تمام این نگرانی ها وجود داره و اصلا هم بی جا نیست. چون تمام نیروهای هستی دست به دست هم دادن که ما نتونیم با فراغ بال به کاری که دوست داریم بپردازیم. همیشه برامون پول درآوردن و گذران زندگی یه چیز بوده و علاقه یه چیز دیگه.

ولی هر چقدر جلوی فشارهای مخالف مقاومت نکنی مجبور میشی بیشتر تسلیم بشی و هر روز از دوست داشتن هات فاصله می گیری. 

تو که نمیخوای یه پیرمرد پشیمون باشی؟

تو میتونی از همین الان با شروع یادگیری از آموزش داستان نویسی به خودت احترام بذاری و تسلیم فشار تنبلی، زندگی، اقتصادی یا ….. نشی!

شروع کنیم.

آموزش داستان نویسی به چه دردی میخوره؟ 

اگه بخوایم داستان نویسی رو به صورت تجربی یاد بگیریم باید وقت زیادی رو صرف درس گرفتن از اشتباهاتمون و پیدا کردن راه درست کنیم. این در حالیه که ما زمان لازم برای آزمون و خطا کردن روش های مختلف  رو نداریم. 

آموزش داستان نویسی یکی از سریع ترین و بهترین راه ها برای یادگیری داستان نویسیه. شما با یادگیری ابزارهای داستان نویسی می تونید:

  • پیامتون رو بهتر انتقال بدین
  • با آگاهی از ابزارها استفاده کنید
  • از تقلید فاصله بگیرین و به سمت سبک سازی حرکت کنین

کلاس آموزش داستان نویسی تازه شروع کاره

شاید بگین بعضیا  تو کلاس آموزش داستان نویسی شرکت کردن ولی هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیدن. درسته. من این قضیه رو اول کلاس ها به تموم بچه ها میگم. 

دلایل عمده ای که افراد بعد شرکت تو کلاس آموزش داستان نویسی به موفقیت نمیرسن:

  • تمرین نکردن و فقط شرکت در کلاس ها
  • عدم مطالعه کافی و بررسی نمونه های موفق
  • نداشتن صبر و بردباری

حالا که فهمیدیم باید با چه دیدی بریم سمت آموزش داستان نویسی وقتشه به چند نمونه از روش های داستان نویسی و نحوه داستان نویسی اشاره کنیم که برای شروع خیلی بهتون کمک میکنه. 

روش های داستان نویسی

وقتی بحث درباره روش های داستان نویس میشه، بیشتر افراد میرن سراغ مطالب تئوری و سعی می کنن راجع به مطالب تخصصی بنویسن. چیزی که تو آموزش نحوه داستان نویسی برای من مهمه اینه که بتونم در مرحله اول با چند تا روش ساده فرد رو به داستان نویسی علاقه مند کنم. 

روش های داستان نویسی که در این مقاله بهشون اشاره میکنم بهتون کمک میکنه تا تو کمترین زمان وارد دنیای داستان نویسی بشین. 

1. ایده گرفتن از زندگی خود

یکی از نزدیکترین منابع ایده گرفتن برای نوشتن داستان زندگی خودتونه. ساعت هایی از روز خلوتی برای خودتون انتخاب کنید و در اونجا به گذشته خود و اتفاق های برجسته ای که تو زندگیتون افتاده فکر کنین. به این فکر کنین این اتفاقات چقدر تو نحوه زندگیتون تاثیر داشته و باعث شده آدم متفاوت تری بشین.

سعی کنید اون اتفاق برجسته رو از زبان خودتون ( زاویه دید اول شخص) بازگو کنید. سعی کنید طوری بنویسید که خواننده بتونه خودشو جای شما بذاره و باهاتون احساس همذات پنداری کنه.

چالش شما تو این مرحله اینه که بتونین برای خواننده موضوع رو با اهمیت جلوه بدین. چون خواننده علاقه ای به خوندن موضوع بی اهمیت نداره.

نیازی نیست به طور کامل خودتون رو به اتفاقی که افتاده محدود کنید. هر جایی که ممکن بود و تواناییش رو داشتین سعی کنید از قدرت تخیل استفاده کنید.

پست شروع داستان نویسی میتونه بهتون تو این زمینه بیشتر کمک کنه. 

2. ساختن کاراکترهای جذاب

توجه کردین وقتی ما به یه کاراکتر جذاب بر می خوریم دوست داریم ازش بیشتر بدونیم؟

به اطرافیانتون نگاه کنین و یه شخصیت جذاب و دوست داشتنی پیدا کنین. از خودتون بپرسید که چرا این شخصیت براتون جذابه؟! خصوصیات اخلاقی که باعث جذابیت شخصیت براتون شده رو لیست کنید. 

روی این خصوصیات جذاب کاراکتر مانور بدین و خودتون رو بذارین جای اون شخصیت. به این فکر کنید که اون کاراکتر در موقعیت های مختلف چطور عکس العمل نشون میده. مثلا اگه با ماشین با یه نفر تصادف کنه چه تصمیمی می گیره؟ آیا رهاش می کنه یا می رسونتش به بیمارستان؟ به همسایه ها می گه چنین اشتباهی کرده؟ 

اگه این شخصیت جذاب و دوست داشتنی عاشق یه نفر بشه چیکار می کنه؟ اگه معشوقش یکی از نزدیکانش باشه یا خیلی کم سن و سال باشه چی؟

اگه طرح داستان خاصی تو ذهنتون نیست، ساخت یه شخصیت و قرار دادنش تو موقعیت های مختلف بهترین رویکرده. خیلی از نویسنده ها برای نوشتن داستان های ماندگار از یه شخصیت شروع کردن. شما هم می تونین از این روش داستان نویسی استفاده کنید.

کاراکترپردازی در داستان جزء مهمترین عناصر داستان به حساب میاد و باید دیر یا زود با آموزش داستان نویسی و تمرین از پسش بر بیاین. 

3. قانون: چی میشد اگه ....

این قانون تو کلاس های نویسندگی خلاق این یکی از اولین روش های داستان نویسی به حساب میاد. چون معمولا مشکل اصلی نویسنده های تازه کار اینه که نمی دونن باید از کجا شروع کنن و ایده جذابی برای نوشتن داستان ندارن.

تو این روش به اتفاق هایی که تو یک روز براتون افتاده فکر می کنید و تصور می کنید اگه یه اتفاق خاص براتون می افتاد چیکار می کردین.

فکر کنید با یه همکار دارین پشت سر رئیستون صحبت می کنید تو شبکه های اجتماعی و یه دفعه یه پیام رو اشتباه می فرستین برای رئیستون. اگه این پیام به قیمت احراج شدن باشه چطور باید باهاش کنار بیاین؟ زندگیتون چقدر سخت میشه اگه دیگه کار نتونین پیدا کنین؟ 

لازم نیست داستان رو خیلی به خودتون محدود کنید. می تونین از زاویه دید دانای کل استفاده کنین و به ذهن بقیه کاراکترها برید. بنویسید اونا چه فکری راجع به این حرکت شما می کنن.

4. استفاده از موضوع های داستان نویسی

اگه تمام روش های داستان نویسی بالا براتون خیلی سخته از موضوع های داستان نویسی استفاده کنید. این موضوع ها جوری نوشته شدن که قوه تخیل شما رو وادار به خیال پردازی کنن. گاهی اوقات آنقدر خیال پردازی می کنید که به سمت نوشتن داستان تخیلی حرکت می کنید. 

مثلا تو یکی از این موضوع های داستان نویسی من شما به یه شخصیت تو خیابون بر می خورین که قصد داره خودکشی کنه. وقتی با چنین صحنه ای روبرو می شین چکار می کنین؟ آیا از اون دسته از افرادی هستین که سعی می کنید به راحتی ازکنارش رد بشین. اگه این کارو کنین با عذاب وجدانش چجوری کنار میاین؟ اگه باهاش صحبت کنین چطوری از خودکشی کردن منصرفش می کنین. 

من هر هفته موضوع های داستان نویسی جدیدی میذارم اینستاگرام و از بچه ها می خوام تو یه هفته یه داستان کوتاه بنویسن. بعد اینکه داستان رو نوشتین می تونین برای گروه تلگرام بفرستین و از نظر سایر نویسنده ها با خبر شین.

منتظر داستان های شما هستم.

جمع بندی

وقتی در مورد نحوه داستان نویسی و شیوه داستان نویسی صحبت می کنم خیلیا سریع به وجد میان و زود هم نا امید میشن. یادتون باشه برای نوشتن داستان باید همیشه در معرض آموزش داستان نویسی باشید و تمرین کنید. 

خوشحالم که می تونم از این طریق به شما تو زمینه داستان نویسی کمک کنم.

اگه سوالی دارین زیر همین پست بنویسید. حتما بهشون جواب میدم. 

پاسخ