پیدا کردن موضوع مناسب برای داستان نویسی همیشه یکی از مشکلات نویسنده های تازه کار است. موضوعات بسیاری وجود دارد که می شود در مورد آن ها نوشت ولی بعضی موضوع ها به یکباره ایده برای داستان نویسی در ذهن شما پرورش می دهند و کلمات را روی کاغذ جاری می کنند. این یکی از بهترین روش های آموزش داستان نویسی به حساب می آید.

من در این پست مجموعه ای از این موضوع های داستان نویسی را جمع آوری کرده ام تا هرچه زودتر قلم را در دست بگیرید.

این پست به صورت هفتگی آپدیت می شود و با سر زدن به این صفحه می توانید از موضوعات داستانی جدید با خبر شوید.

اگر هنوز نمی دانید چطور باید داستان نویسی را شروع کنید پیشنهاد می کنم از پست شروع داستان نویسی بازدید کنید.

پادکست زیر هم بهتون کمک می کنه که با دید بهتری سراغ موضوعات زیر برید:

موضوع داستان نویسی شماره 1

در باره موضوع زیر یک داستان کوتاه بنویسید:

داشتم از سر کار برمی‌گشتم که متوجه شدم مغازه کتابفروشی جدیدی در محله‌مان باز شده است. روی کاغذ تبلیغاتیش نوشته بود "عجیب‌ترین کتابفروشی که تو عمرتون دیدین"

چطور موضوع را گسترش دهیم؟

هدف از این موضوع داستان نویسی تقویت خلاقیت شما در داستان نویسی است. شما باید ابتدا تا آنجایی که می‌توانید حس کنجکاوی خواننده را بیشتر کنید و سپس او را به دنیای تخیلی که خودتان می‌سازید وارد کنید.

کلمه عجیب در موضوع داستان نویسی خواننده را به فکر فرو می‌برد که چرا این کتاب فروشی با بقیه کتاب فروشی‌ها فرق دارد. پس باید لیستی از تفاوت این کتاب فروشی خیالی با یک کتاب فروشی واقعی بنویسید و از بین آن‌ها آن خصوصیتی که خواننده با آن وارد دنیای خیال می‌شود را بال و پر دهید.

هر خصوصیت خارق العاده‌ای که برای کتاب فروشی در نظر می‌گیرید باید همزمان خواننده را مشتاق خواندن اطلاعات تکمیلی شما بکند. پس حواستان باشد که تمام اطلاعات را در مورد عجیب بودن این کتاب‌خانه یکجا به خواننده ندهید.

مثلا اگر قرار است این کتاب فروشی به جای پول از شما چند روز از زندگیتان را بگیرد این قضیه را تا انتهای داستان مخفی کنید. فقط در طول داستان نشانه‌هایی قرار دهید که خواننده با پرسیدن سوال‌های بیشتر خودش بفهمد که افراد عضو این کتاب‌فروشی عمرشان را در ازای خواندن کتاب می‌دهند.

تا آنجایی که می‌توانید باید برای دنیای تخیلی خود دلایلی از وضعیت موجود دنیای واقعی بیاورید که خواننده با دنیای خیالی شما ارتباط برقرار کند. مثلا دنیای افراد داستان را آنقدر سخت نشان بدهید که افراد ترجیح بدهند به کتاب خواندن مشغول باشند تا همزمان زودتر این دنیای بیهوده و بی هیجان را ترک کنند. درست مثل روزگار امروز انسان‌ها که آنقدر روتین است کسی تمایل به ادامه این روتین ندارد.

برای نوشتن داستان درباره این موضوع مقاله چگونه داستان تخیلی بنویسیم؟ به شما کمک می‌کند.

موضوع داستان نویسی شماره 2

داستان زیر را ادامه دهید:

با زنگ تلفن از خواب بیدار شدم. شماره نا آشنا بود. دو دل بودم جواب بدم یا نه.جواب دادم. چند باری گفتم الو ولی کسی حرفی نمی زد. تا اومدم تلفت قطع کنم یه صدای کلفت پشت تلفن گفت: تو مزخرف ترین نویسنده ای هستی که تو عمرم دیدم.

راهنمای نوشتن داستان

هدف از این موضوع داستان تقویت توانایی شما در شخصیت‌ پردازی است. با خواندن موضوع متوجه می‌شویم که شخصیت اصلی داستان نویسنده است و این نویسنده انگار خیلی طرفدار ندارد و دمشن‌های زیادی دارد.

به این فکر کنید که چه چیزی باعث شده این نویسنده دشمن داشته باشد؟ آیا نوشته‌های اعتراضی می‌نویسد؟ گذشته کاراکتر در این سبک نگاهش به داستان نویسی چه تاثیری داشته است؟ آیا از رفتار عده‌ای در کودکی صدمه خورده است؟ آیا عزیزی را به خاطر آرمان‌هایش از دست داده؟

بعد از فکر کردن به گذشته‌اش حالا به آرزوها و خواسته‌هایش فکر کنید. 

چرا اعتراضی می‌نویسد؟ آیا قصد اصلاح جامعه با داستان‌هایش را دارد؟

به این فکر کنید که چطور اسختی‌ها در مسیر آرمانش قرار می‌گیرد و او را از ادامه مسیر خسته می‌کند. در آخر نشان دهید که او چطور قهرمانانه جلوی این سختی‌ها می‌ایستد و به قهرمان داستان شما تبدیل می‌شود.

من در مقاله کاراکترپردازی در داستان با جواب به این ۳ سوال به طور مفصل در مورد نحوه شخصیت پردازی در داستان توضیح داده‌ام.

موضوع داستان شماره 3

داستان زیر را ادامه بدهید و یک داستان کوتاه بنویسید.

از سر کار بر‌میگشتم که در کوچه‌های تاریک و خلوت پسر جوانی را روی زمین دیدم. فکر کردم حالش بد است، سریع سمتش رفتم تا کمکش کنم. تا بهش رسیدم دیدم قصد دارد خودکشی کند.

گفتم: نه صبر کن چرا می خوای این کارو کنی؟

گفت: یه دلیل بهم بده که این کارو نکنم…

چند پیشنهاد برای موضوع داستان

در این موضوع داستان نویسی شما باید صحنه پردازی کنید. یعنی از دیالوگ استفاده کنید و سعی کنید به کمک زاویه دید دانای کل خواننده را شاهد این ماجرا قرار دهید. 

به هنگام صحنه پردازی باید توجه کنید که همانطور از دیالوگ استفاده کنید که ما در مکالمه‌های روزمره استفاده می‌کنیم. دیالوگ‌های رسمی و خشک اصلا بیانگر هیجان صحنه نخواهند بود. 

پیشنهاد من برای دیالوگ نویسی و صحنه پردازی این است که صحنه را در ذهن خود تصویر کنید و سپس از آن در ذهنتان یک فیلم بسازید. در مرحله بعد هر‌ دیالوگی که به ذهنتان آمد را سریع روی کاغذ بیاورید.

سعی کنید صحنه را مثل یک بازیگر بازی کنید. تنها در این صورت می‌توانید دیالوگ مصنوعی را از واقعی تشخیص دهید.

موضوع داستان نویسی شماره 4

نامه ای برای یک قسمت از اعضای بدن خود بنویسید.

موضوع داستان نویسی شماره 5

نامه ای از روی ماه برای کره زمین بنویسید

موضوع داستان نویسی شماره 6

یک روز صبح نامه ای دریافت می کنید، با این مضمون که فردا آخرین روز زندگی شماست.

موضوع داستان نویسی شماره 7

موضوع زیر را ادامه دهید و یک داستان کوتاه بنویسید.

جلوی پیرمرد چند قرص و یک لیوان آب بود. داشت از پنجره غروب خورشید را نظاره می کرد

موضوع داستان نویسی شماره 8

داستان زیر را ادامه دهید:

او اولین نفری بود که به این جزیره پا گذاشته بود. قایقش را به خشکی کشاند و زندگیش را در جزیره آغاز کرد....

موضوع داستان کوتاه شماره 9

داستان زیر را ادامه دهید:
ناگهان صدای مهیبی می آید و تمام افرادی که در مترو هستند متوجه می شوند که تمام راه های خروج از ایستگاه های مترو بسته شده است.

موضوع داستان کوتاه شماره 10

تصور کنید دو نفر برای 20 سال یکدیگر را ندیده اند و قرار است بعد از این مدت با یکدیگر دیدار کنند.

موضوع داستان کوتاه شماره 11

درباره فردی بنویسید که برای تعطیلات نوروز هتل رزرو می کند ولی بعد از رسیدن متوجه می شود که به دلیل کمبود اتاق خالی باید با یک غریبه هم اتاق شود.

0 کامنت بروی “موضوع داستان نویسی + آپدیت هفتگی

  • من تقریبا ۱۲ ساله ام ، واقعا باید بگم ایده های محشری بود مخصوصا او که میگفت تو مضخرف ترین نویسنده ای هستی که تو عمرم دیدم! منم یه ایده واسه تون دارم که به نظرم خیلی جالب میاد ، چه میشد اگر در دنیای ایینه ای گیر می افتادید؟

  • خب یه توضیح بیشتر ، منظورم از دنیای ایینه ای صرفا مکانی نیست که کلی ایینه وجود داره ، منظورم دنیاییه که جز ایینه چیز دیگری درش نیست و شما فقط و فقط میتونین حقیقت رو ببینید

  • موضوع اولت از همشون اوکی تر بود. میخواستم شروع کنم یه داستانی رو بنویسم یه مقدمه ای نوشته بودم برا یه داستان دیگه ولی نظرم عوض شد؛ اون مقدمه رو هنوز داشتم و میخواستم ببینم چجوری ادامش بدم و موضوعش چی باشه که موضوع اول بهترین گذینه بود. در هر حال ممنون.

  • مضوعاش یجوری بودن اولینش بهترین بود من یه پیشنهاد دارم
    تصور کنید یک گروه مافیای شما رو دزدیدن و بعد از 1 ماه سفر می فهمید شما ریئس این گروه مافیایی در بعد دیگر هستید
    میشه داستان های دیگه مون با موضوع دیگه بفرستیم شما نظر بدین؟ دوست دارم نظرتون درباره اش بدونم

پاسخ